Smaak van de week #12 | Bella Italia & Südtirol

foodblog

Dit keer een smaak van de week vanuit Italië, of eigenlijk Süd Tirol zoals het hier heet. Ik typ dit stuk onderweg naar Gerlos dus het zou ook kunnen dat het gedeeltelijk in Oostenrijk geschreven is 😉 We hebben de afgelopen week zo ongelofelijk veel gedaan dat het me uren kost om alles te vertellen. Daarom doe ik het iets anders: ik vertel (natuurlijk met een foto erbij) kort wat we gedaan hebben en het uitgebreide verslag met leuke tips komt zodra we terug zijn =)

Untitled

Vorige week zondag gingen we vanuit Milaan richting Verona. Ik vertelde jullie toen dat we langs Gorgonzola en Parma zouden gaan. Gorgonzola bleek letterlijk dicht op zondag en ook in Parma was er niet veel open. We liepen bij een restaurantje naar binnen waar we uiteraard Parma ham bestelden. Tja, wat je al verwacht is waar: we hebben hem nog nooit zó lekker gegeten! De pompoenravioli was overigens ook fantastisch.

Dollen met hondje Charlie. Wat een schat! Hij was zo verdrietig toen we weg gingen, echt zielig =(

Het uitzicht vanaf het terras

We vonden bij toeval een heel leuk hotel in Cavaion Veronese, een plaatsje vlakbij Verona en zo dicht bij het Gardameer dat we het vanaf ons balkon konden zien. Hotel La Dolce Vita bleek een ontzettend leuk verblijf te zijn, waar we vijf dagen in de watten zijn gelegd door eigenaresse Carolina.
Untitled
Maandag was het fantastisch weer dus besloten we richting het Gardameer te rijden en de omgeving te ontdekken. Op aanraden belanden we in Borghetto, een prachtig dorpje dat ‘op’ het water is gebouwd. We lunchten heerlijk in de zon.

Wanneer je in de Valpolicella bent moet je natuurlijk ‘Cantina’s’ bezoeken, de wijngaarden. Wij bezochten Pilandro, S&R en de topper Aleardi die de meest heerlijke Amarone verkoopt.

Risotto gemaakt met mijn favoriete wijn Amarone. Heerlijk!

Untitled

’s Avonds aten we heerlijk bij restaurant Del Borgo in Calmasino.

Dinsdag was het nog steeds prachtig weer en we besloten naar Venetië te gaan, wat op iets meer dan een uur rijden van Cavaion ligt. Wat een bijzondere stad zeg! Het is net één groot schilderij maar daarnaast ook een groot doolhof. Het was bijzonder toeristisch maar toch vonden we een leuk restaurantje waar we lekker aten voor een goede prijs, dat niet vol zat met toeristen. Kwestie van instinct denk ik 😉

Voor ons gevoel zijn we alleen maar aan het eten hier haha. Het is ook allemaal zo lekker! Bij Locanda Centrale aten we heerlijke beef tagilata en een super dessert gemaakt van mijn favoriete Amaretti koekjes.

Untitled

Alsof de weergoden het wisten: woensdag was het rotweer en daarom de perfecte dag voor Vinitaly. Wat een bizarre beurs zeg, het is zó groot! De RAI is er niks bij. De beurs was onderverdeeld in wijngebieden en omdat het er zo veel waren konden we ze natuurlijk niet allemaal zien. We kozen voor Veneto, het gebied waarin we ons bevonden. De afgelopen dagen hadden we wat mensen leren kennen die een Cantina hebben en we ontmoetten hen ook op de beurs. Zo leuk om te zien hoe trots iedereen op zijn product is. We werden spontaan uitgenodigd voor een proeverij met Parmigiano Reggiano en Valpolicella Ripasso (=goede rode wijn) dus dat was genieten.

Pasta met kreeft, yum! Ik heb er wel heel lang over gedaan, wat een gedoe zo’n kreeft haha.

Donderdag bezochten we Verona, de stad van de Arena en natuurlijk het balkon van Giulietta (of Julia van Romeo, zoals wij haar kennen). Het regende en de straten waren vol met toeristen met paraplu’s, dus na het zien van de Arena, het balkon (niks aan) en de leukste winkelstraat vonden we het mooi geweest. Op naar een olijfolieboer!

Untitled

Op Vinitaly hadden we leuke mensen van Catina Il Canovino bezocht die vlakbij Verona bleek te zijn. We reden erheen, kregen een rondleiding en namen natuurlijk wat lekkere wijn mee, Soave dit keer.

Lunch aten we bij een heel leuk zaakje dat helemaal verscholen lag in de bergen. Ik at mega lekkere ricotta gnocchi met tartufo (truffel!) en Tig had heerlijk mals vlees met een siroop van balsamico. Ook met lunch kan je best een dessert eten dus we namen weer die lekkere met Amaretti koekjes =D

Na heel lang zoeken en 30x verkeerd rijden vonden we Davide de olijfolie man, waar we wat lekkere flessen olijfolie mee namen.

Mijn favoriete drankje Aperol Spritz, of ‘Veneziano’ zoals het in Ortisei heet

Vrijdag was het tijd om naar Ortisei te rijden waar we verwacht werden bij Hotel Angelo. Wat een fantastische plek zeg! We kregen een warm welkom met een cadeautje op de kamer, een drankje in de zon en een gezellig gesprek met gastvrouw Michèle. Ik heb zoveel te vertellen over dit te gekke hotel dat ik er een los artikel over zal schrijven.

Na onze aankomst gingen we lekker relaxen in de wellness van het hotel. Heel tof: het zwembad loopt van binnen naar buiten dus je zwemt letterlijk tussen de bergen.

Untitled
’s Avonds heerlijk eten in het hotel. De afgelopen week heb ik echt idioot veel gegeten, dus ik was heel erg blij met de ‘shapewear’ mooie rode body van Magic Body Fashion die ik onder dit jurkje draag. Het zorgt ervoor dat alles er wat strakker uit ziet, zelfs na dik een week mega veel lekker eten, heel fijn =)

Zaterdag gingen we skiën! Dat was alweer 2 jaar geleden voor ons en het was ZO leuk! Het was mega zonnig en het skiën ging echt verrassend goed (ik ben niet zo’n goede of ervaren skiër). Ik ben ook echt verliefd geworden op het skigebied Val Gardena, het is zo groot en mooi en er zijn heel veel leuke ‘hutten’ op de piste. Bij Comici namen we een lekker flesje roze bubbels om te vieren dat het zo’n leuke vakantie is.

Met de sneeuwscooter naar boven, zo cool!

Untitled

Zondag zouden we eigenlijk verder gaan, maar Michèle en Oswald van hotel Angelo boden ons aan om nog een dagje te blijven en met hun familie mee te gaan skiën. An offer we couldn’t refuse natuurlijk 😉 We hadden een heerlijke dag met een beetje skiën en vooral veel gezelligheid en lekker eten. In de middag nog even de wellness in, gewoon omdat het zo heerlijk relaxed is.

Na het ontbijt vanmorgen zijn we nog even het dorpje in te gaan om daarna richting Gerlos te vertrekken. Waar Ortisei vooral een prachtig, vriendelijk en luxe dorp is waar je compleet tot rust komt, storten we onszelf vanaf vandaag is het Oostenrijkse feestgedruis. Volgende week waarschijnlijk meer over Schweinaxe, Weisbier und Würstl 😉

Over de auteur

1 comment

Schrijf een nieuwe reactie

Dit vind je vast ook leuk: