Smaak van de week #12 | Frankrijk & fun

Jongens wat een fijn weekje was dit weer! Mijn week begon vorige maandag in Frankrijk, en eindigde gisteren met een heerlijk Nederlands zonnetje. Lezen jullie mee?

Op de piste, met een drankje in onze hand en een heerlijke galette voor onze neus: je kan de week slechter beginnen 😉

In Risoul komen de piste’s uit op een soort plein met terrasjes. Een heerlijke plek om te zitten en te kijken naar skiërs en snowboarders van alle niveaus. Op deze foto zitten we even te chillen voordat we voor de laatste keer de berg op gingen. Dat was trouwens nog een mazzelmoment: het had die middag gesneeuwd dus de piste’s waren goed, en toen we in de lift zaten brak de zon door. Een top laatste afdaling dus!

Als je in Frankrijk bent moet je twee dingen absoluut eten: raclette en margret de canard. Dat deden we dus ook, bij restaurant La Marmite.

Ook croissants horen er natuurlijk bij! Ik vind een verse croissant met (licht gezouten) roomboter en aardbeienjam heaven on earth.

Kijk nou wat we onderweg bij het pompstation vonden! Deze limited edition Kinder Bueno, met pure chocolade. Vet lekker.

Dit was zo top! Vanuit Risoul gingen we met de auto naar Marseille, vanuit waar we met het vliegtuig terug naar Nederland gingen. Onze vlucht vertrok rond 6 uur ’s avonds, dus we hadden tijd om nog even het centrum van Marseille in te gaan om in de haven te genieten van een het zonnetje en een heerlijke lunch.

Nicky en ik bestelden samen de bisque met vis uit de haven en Provençaalse gamba’s. Een meneer met een accordeon zorgde voor een fijn muziekje en het Franse sfeertje was helemaal compleet.

Op weg naar de auto zagen we dit mooie snoepwinkeltje, waar we even snel even naar binnen liepen om wat zoethout en karamel snoepjes te scoren.

Altijd fijn als er bij thuiskomst lekkere foodpost om me ligt te wachten =) Van Rude Health ontving ik dit pakketje met onder andere granola en hele lekkere snackrepen.

Doen jullie katten dit ook? Ziggy is gek op knuffelspeeltjes en hij verzamelt ze allemaal rond zijn voerbak en gaat dan eten. Marley heeft deze tic niet, maar onze vorige kat Tibby deed dit ook. Ik denk dat ze dan denken dat ze zelf een prooi gevangen hebben ofzo? Heel bijzonder 😉

Croissants zijn heerlijk, maar mijn van mijn eigen ontbijtje word ik toch ook wel heel erg blij hoor! De laatste weken bestaat mijn ontbijt uit yoghurt (Skyr vind ik lekker) met de paleo variant van mymuesli.

Ziggy denkt dat hij overal in past. Is niet zo 😉

Na een lange werkdag heb ik nooit zin om heel lang in de keuken te staan. Op dinsdag & woensdag staat de kippenkar bij ons in de buurt, dus dan halen we vaak een hele kip die we samen opeten. Ik maakte er zoete puntpaprika gevuld met spinazie en feta bij, en daarnaast een simpele salade met tomaat en komkommer.

Nog meer foodpost! Deze raw snacks kreeg ik van European Food Company. Ze zijn 100% biologisch, glutenvrij en zonder troep. Ik vind ze heel lekker!

Donderdag was een hele leuke Goodfoodlove dag. Sinds deze week heb ik een stagiaire ‘in dienst’, en daar ben ik heel blij mee! Maaike woont – net als ik – in Lelystad en is ook gek op lekker eten & drinken. Ze leert voor natuurvoedingsadviseur, en kan haar kennis meteen in praktijk brengen. Donderdagochtend organiseerde Ombar een bloggersontbijt en daar gingen we samen heen. We startten de dag met een stevige workout gegeven door Fajah Lourens. Planken, dippen, buikspieren…binnen een halfuur waren we aardig afgemat. Wel lekker, zo’n fit begin van de dag!

Na een stevige workout moet er natuurlijk een stevig ontbijt in. Deze smakelijke pannenkoeken waren gevuld met de raw chocolate repen van Ombar, super lekker.

Na het ontbijt bespraken we eea op kantoor en toen was het alweer tijd voor lunch. Mijn kantoor zit vlakbij de Taksteeg, en laat daar nou net één van de leukste lunchzaakjes van Amsterdam zitten: Gartine. Binnenkort lees je meer over dit te gekke restaurantje.

Kijk nou hoe leuk! Rosti Mepal stuurde me deze set op, die speciaal voor Koningsdag oranje gekleurd is. Ik ben zo’n type die ook echt compleet gekleed in oranje de straat op gaat, dus ook va dit setje word ik heel blij.

Donderdag stond er weer een gezond maaltje op tafel: zalmpakketjes met groenten uit de oven, en een salade van witlof en blauwe kaas.

Kennen jullie de app Telekitty al? Het is eigenlijk grote onzin maar wel heel grappig: je maakt een foto van je kat, en de app zet er dan een tekst bij met de gedachte die jouw kat op dat moment zou hebben. Dit dacht Marley dus, haha!

Na het sporten werkte ik samen met Maaike onder het genot van een kop thee uit mijn nieuwe pot van Bredemeijer, en de gevaarlijk lekkere koekjes van Farm Brothers. De koekjes zijn organic, tarwevrij, bevatten geen geraffineerde suiker en gekke kleur- of smaakstoffen en er zit geen palmolie in. Ze zijn er in de smaken hazelnoot-kaneel, gember-citroen en donkere chocolade-zeezout. De laatstgenoemde kwamen als grote favoriet uit de test.

Zaterdag zou het prachtig mooi weer worden, dus het plan was om naar het strand te gaan. Het was dan ook een kleine deceptie toen we wakker werden en zagen dat het bewolkt was. Marley kon het niet zoveel schelen: die kroop op haar favoriete plekje (achter de luxaflex) om naar buiten te kijken.

In plaats van naar het strand gingen we naar Amsterdam, waar we bij restaurant Girassol op het terras aan de Amstel zaten. Uit de wind, met zo nu en dan een zonnetje en heel lekker Portugees eten: we kregen er gewoon een beetje een vakantiegevoel van! Het dessert kregen we aangeboden van het restaurant, zo aardig! En wat was dat ook weer lekker zeg =D

Nick en ik wilden graag naar een vintage winkel dus we gingen richting de Pijp. Bij Marble scoorde ik een schattig button down rokje van blauw suède, en een heel tof lichtgekleurd spijkerjasje met pailletten en kraaltjes. Zal ik er binnenkort maar even een outfit mee fotograferen?

Winkelen maakt dorstig, dus bij wijnbar Boelen & Boelen dronken we een lekker wit wijntje en aten we een kaasplankje van Le Salonard.

We drinken heus niet alleen maar wijn 😉 Maar we liepen toch even bij Harts wijnwinkel naar binnen om voor ’s avonds een lekker flesje te halen. Mocht je op de Vijzelstraat zijn, loop hier dan zeker eens naar binnen. Ze hebben een gigantisch assortiment en je wordt heel vriendelijk geholpen.

Ooh wat was het heerlijk weer zondag! We wilden in Laren op het terras gaan zitten, maar belandden uiteindelijk bij vrienden in de tuin waar het heerlijk toeven was. Een grote plank met borrelhapjes, een lekker drankje, goed gezelschap en een warm zonnetje, top!

Uit eten gaan is voor mij een perfecte reden om een extra leuke of chique outfit te dragen. Ik heb hier een gekleurde kokerrok van Coolcat aan (die hebben soms echt leuke dingen), draag er een see through blouse op en heb mijn zwarte suède laarsjes met franjes aan. Nicky vond haar mooie jurkje in de vintage winkel waar we zaterdag waren.

We sloten het weekend af met een bijzonder diner in onze Lelystadse favoriet Brasserie de Houtrib. Sterrenchef Paul van Staveren was ingevlogen om – samen met het keukenteam van de Houtirb – een smakelijk 5-gangendiner op tafel te toveren. Marco van wijnkoper Gavi uit Dronten verzorgde de wijnen.

Een paar gerechten die we geserveerd kregen: risotto met doperwten en foie gras de canard, zeetong met een hart van artisjok en heerlijk malse chateau briand. Lekker!

Na het eten bleven we nog ‘even’ rondhangen in de bar van de Bras, en werd het veel te gezellig en veel te laat. Ik ben benieuwd wie er vandaag allemaal fris en fruitig op kantoor zitten 😉 ik wel!

Over de auteur

Geen reacties

Dit vind je vast ook leuk:

bij storm

Bij Storm in Zeeburg

De zomer mag dan al weer een tijd voorbij zijn, het strand is nog steeds een hele geliefde plek. Wanneer het warm is kan je heerlijk ...